Транспорт та комунікації


Харківщина має унікальне географічне розташування, яке визначає безумовну і безальтернативну роль Слобожанщини як одного з найбільших транспортних центрів в Україні.

Високий рівень розвитку освіти та науки, економічний потенціал регіону - все це зумовило особливе, дуже важливе місце транспортної системи та транспортного комплексу Харківської області в загальній транспортній інфраструктурі країни.

Краще зрозуміти сутність транспортної системи Харківської області можна через її функції: економічну, соціальну, оборонну, інтеграційну, стимулюючу, політичну та культурну.



 
На території Слобожанщини утворився великий транспортний вузол -  Харківський, який пов’язує між собою ЗАЛІЗНИЧНИЙ, АВТОМОБІЛЬНИЙ І АВІАЦІЙНИЙ ТРАНСПОРТ та МАЄ МІЖНАРОДНЕ ЗНАЧЕННЯ.

Транспортний комплекс області включає залізничний, автомобільний, авіаційний, міський наземний електричний транспорт і метрополітен.

Авіаційний транспорт Харківської області представлений міжнародним аеропортом Харків, який здійснює відправлення i прийом пасажирів, вантажів, пошти. Аеропорт забезпечує виконання польотів і обслуговування повітряних суден, що належать як вітчизняним, так і іноземним авіакомпаніям. 

Вже зараз  з Харкова можна долетіти в 15 країн та вибрати перевізника з 15 авіакомпаній. З Міжнародного аеропорту Харків щотижня відправляється близько 100 рейсів, щорічний пасажиропотік складає 800 000 чоловік  і має всі шанси вийти на значення 1 000 000 в найближчому майбутньому.

Територія краю добре забезпечена мережею шляхів сполучення залізничного та автомобільного транспорту.

Залізничний транспорт Харківщини - це Південна залізниця.

Найважливішими видами вантажів для залізничного транспорту є мінеральні, будівельні, хлібні вантажі, чорні метали, нафтопродукти, кам’яне вугілля, сільськогосподарські продукти.

Щорічна  загальна вага вантажу складає близько 31 млн.т., кількість пасажирів близько 25 млн. Загальна протяжність мережі Південної залізниці перевищує 3000 км. Географічне положення і конфігурація напрямків і ділянок обумовлює велике транзитне значення Південної залізниці.

В Харківській області важливими транспортними вузлами є Ізюм, Куп’янськ, Красноград,  Лозова, Люботин, Мерефа, Чугуїв.

   

Масштаби господарства Південної залізниці вражають. Поряд з цим, вражає і загальна довжина автошляхів Харківщини – найбільша серед областей України та складає понад 9600 км.

Автомобільний транспорт відіграє надзвичайно важливу роль у економічному і суспільному житті Харківської області. Автомобільні шляхи з’єднують Харків з усіма куточками області, регіонами України та іншими країнами. Перевагами автотранспорту для пасажирів є його доступність і мобільність перевезень. Найважливіша перевага у вантажоперевезеннях — це доставка вантажу від виробника до споживача (як кажуть, «від двері до двері») без посередництва інших перевізників. Провідне місце належить автотранспорту в обслуговуванні сільських районів області. Основними вантажами на автотранспорті є продукція сільського господарства, харчової та легкої промисловості, будівельні матеріали.

Для сталої роботи автомобільного транспорту, поряд з удосконаленням та зростанням кількості техніки, керівництво області виводить на перший план створення і розвиток у регіоні мережі сучасних автошляхів, особливо в сільській місцевості. Останнім часом відбувається оновлення автошляхів із твердим покриттям за сучасними технологіями, які відповідають європейським стандартам, для налагодження міжобласного та міжнародного сполучення.

Важливе соціальне й екологічне значення для Харкова і області має міський електричний транспорт – найдешевший  та екологічно найчистіший вид транспорту – трамваї та тролейбуси. Парк трамваїв та тролейбусів щорічно забезпечує перевезення  близько 245 млн. пасажирів.
Послугами Харківського метрополітену щоденно  користуються близько 800 тис. осіб. За рік кількість пасажирів метро складає  близько 213 млн. 
Автобусні маршрути Харкова, маршрутні таксі, доповнюючи електричні види транспорту, дозволили забезпечити швидкий транспортний зв’язок між районами та містами області.
Розміщення поряд залізничних, автобусних станцій, станцій метрополітену  забезпечує єдність транспортної системи Харківської агломерації.
 
Зв’язок і телекомунікації. Харківська область має розгалужену мережу зв’язку, основними підприємствами якої є «Укртелеком» та «Укрпошта» та близько 40 компаній, що надають послуги телефонного стаціонарного та мобільного зв’язку і телекомунікаційні послуги. Швидко розвиваються інтернет-послуги.
Сьогодні компанії мобільного зв'язку забезпечують покриття на території області, де проживає близько 99% населення регіону. Мережа стільникового зв'язку охоплює всі великі та малі міста, більшість сільських населених пунктів, усі основні автошляхи державного та місцевого значення.

 

Зважаючи на розгалуженість та обсяги, географічні особливості та специфіку товарообігу -  стратегічним  напрямом розвитку транспортної інфраструктури Харківщини є оптимізація використання  транспортних можливостей  регіону для покращення локальної доступності.
 

Потреба у високорозвиненій транспортній системі ще більш підсилюється при інтеграції в європейську і світову економіку, та виступає базисом для ефективного входження області у світовий транспортний простір й посідання в ньому місця, що відповідає рівню високорозвиненого регіону Східної Європи.


Закріплення визначеного напряму можливе через формування транспортно-логістичного кластеру, що  й передбачено Стратегією розвитку Харківської області до 2020 року. Модель розвитку такого кластеру враховує зовнішню та внутрішню підтримку, транскордонну та міжнародну співпрацю, спрямовану на розвиток внутрішнього та зовнішнього ринків.



Залучення фінансових інструментів ЄС та коштів фінансових установ ЄС (ЄІБ, ЄБРР) дозволить створити на Харківщині транс’європейські міжнародні транспортні коридори  та реалізувати нові проекти. Саме на Харківщині буде реалізовано найбільший інвестиційний проект Всесвітнього банку в Україні -  реконструкція автодороги М-03 Київ – Харків – Довжанський на відрізку Полтава – Харків. Стратегічний автотранспортний коридор від Києва до Харкова буде повністю оновлений. Складовими частинами проекту є поліпшення дорожньої інфраструктури, підвищення рівня безпеки руху, підтримка експлуатаційного стану дороги, упровадження системи комплексів зважування. Це дасть змогу зменшити рівень аварійності, що призведе до покращення екологічного та санітарного стану навколишнього середовища, поліпшить транспортно-експлуатаційні характеристики та пропускну спроможність на ділянці національного транспортного коридору Європа — Азія.

 
Транспортна система Харківської області як частина транспортної інфраструктури України має всі передумови, щоб стати складовою Транс’європейської транспортної мережі.



Департамент економіки і міжнарожних відносин

Харківської обласної державної адміністрації